9 Mart 2009 Pazartesi

bahşiş



Bugun sabahtan kuaforume ugradım ..Normal sartlarda nasıl sevmedıgımı zorla gıttigımı eskı yazılarımı okuyanlar bılır:)


Ama bazen gerekıyor. Öyle ortamlarda bulunuyorsunuz kı daha bakımlı bı ıfade tasımak şart..Neyse gıttım ıste..


Bahşiş konusuluyordu. İkı tane hanım kısık sesle aralarında


- ya ne verıcem sımdı ben bu cocuga ?


dıyordu ..Rayici kım belırlıyor ve ne kadar vermek lazım..


kadınlardan bırı dedı kı


- ya 5 yeter !


-deli misin valla 5 i versem bı daha sefere bu benım saçımı yakar dedı öteki


ve sonunda 10 vermeye karar verdıler


Bı dusundum ben de cok kestıremıyorum bazen bı restaurantta garsona, bazen kuafore ne kadar verılır rayıcı nedır ? dıye..


Aslında bahşiş olayı tum dunyada var ..Ulkesıne gore bu durum degısıyor bıraz bundan da bahsedeyım sırası gelmısken


İtalya: Restoranlarda tutarın yüzde 10'u bahşiş olarak bırakılıyor. İtalya'da taksiye bahşiş verme zorunluğu yok.


* İspanya: Restoranlarda garsonun para üstü olarak geri getirdiği tüm bozuk paralar bahşiş olarak bırakılıyor.


* Yunanistan: Restoranlarda yüzde 10 bırakmak uygunken tavernalarda 1 Euro bırakılıyor.


* Fransa: Kafeleriyle ünlü ülkede bir kafede ortalama tutarın yüzde 15'i bahşiş olarak bırakılıyor. Taksilerde ise yüzde 10


Bahşiş kimileri için de güç gostergesı . Bazı sosyetık club lerın onunde arabayı bırakan sahıslar ,arabalarını parkeden kısılere(vale ) onların bı yıllık maasından cok bahşişte bırakabılıyor.


Ertuğrul ÖZKÖK bir yazısında bir anısını paylasıyor.New York'ta Madison Caddesi'nin üzerindeki İtalyan restoranı Nello Restoran'da meshur bır garson varmıs.. kendisine 16 bin dolar bahşiş bırakılan bir garson.Garson bahşiş olayını şöyle anlatmıs ;


Müşteri genç bir adammış.
Yanında bir arkadaşıyla gelip, sokaktaki masalardan birine oturmuş.
* * *
‘‘Çok keyfi yerindeydi'' diyor.
Öteki masalarda oturanlara da şampanya ısmarlamış.
Tam o sırada sokaktan, köpeğini gezdiren yaşlı bir kadın geçiyormuş.
Onu da masaya davet edip, bir şişe Kristal marka pahalı şampanya açtırmış.
Sempatik garson, ‘‘Kadın sarhoş oluncaya kadar içti. Sonra evine ben bırakmak zorunda kaldım'' diyor.
Çok iyi şaraplar seçmiş.
Sonunda hesabı istemiş. Hesap 3700 dolar tutmuş.
Hesap pusulalarının altında, ‘‘TİP'' diye bir bölüm var. Onu kendiniz ekliyorsunuz.
Genellikle yüzde 18 civarında oluyor. Çok memnun kalmışsanız, yüzde 20 yazabiliyorsunuz.
Ancak genç adam, 3700 doların altına, 16.300 dolar yazıp 20 bin dolara tamamlamış.
Gerisini Sao Paolo'lu garsondan aktarıyorum:
‘‘Ben sıfırları yanlış yazdı zannedip, kendisini uyardım. ‘Hayır hayır, yanlış değil' dedi. Ben, ‘Yani bana 16 bin dolar bahşiş mi bırakıyorsunuz' diye sorunca, ‘Evet o kadar bırakıyorum' dedi.''
(Böyleleri de var gördugunuz gibi.)
BU işin profesyonelleri hep şunu söylerler. Bir restoranda iyi muamele görmek istiyorsanız, bahşişi önceden verin.


sevgılerımle.

32 yorum:

Adsız dedi ki...

:)

öykü dedi ki...

Kumsal:)

babegazelle dedi ki...

bahşiş olayını hiç sevmem saçma bişi o onun işi bi kere işini yapıo ve işvereninden para alıo ama napalım böle gelmiş böle gider bu durumlarda biz hep örenciyiz abi kisvesine bürünürüz eer paramız yoksa hemen apar topar öder kaçarız ya da en fazla 1 lira 2 lira kafelerde, kuufördeyse hiç vermem hatta bide çingan pazarlığı yaparım senelerdir aynı kuuföre gittiğim için samimiyet de var tabi git çalışanları kazıkla ben çalışmıorum bilmio musun benden az al die hahahaha

öykü dedi ki...

babegazelle sevdım senın tarzını:)
Acık soyleyeyım ben de hıc anlamıyorum bu bahsıs olayını
vermek te cok zor gelıyor bana
bı de boyle cebıne falan sıkıstırıyor hanımlar bazen
cok ıtıcı gelıyor banada.

GünCeraN dedi ki...

bahşiş, ağalığın şanındandır :)))

%10'u, %15'i falan tutup hesap kitap mı yapacaksın :p sana %2.4 fazla bahşiş verdim üstünü geri ver :)))

bozuklukları toplamışlar ya, Allah'tan banknot koymadınız :) Yüzdesini hesaplayıp "100 doları bahşiş bırakmışlar" da diyebilirdi :))

karahilal dedi ki...

İsteğe bağlı olarak verilmesi gereken birşey artık zorunlu hale gelmiş.Peki bunun neresi bahşiş.Verirseniz hizmet var vermezseniz yok.Ne kadar saçma,sanki patron sizsiniz.

öykü dedi ki...

Gunceran dedıgım gıbı bazıları bahsıs vermeyı guc gostergesı sayıyor:)

öykü dedi ki...

karahılal hanı ınsaan verılen hızmetten cok memnun kalırsaa anlarımda bı de olura olmaz herseye bahsıs bırakılması gerekıyromus gıbı bı hava yaratılıyor ona gelemıyorum ıste.

Hayalbemol dedi ki...

Üniversite yıllarında barlarda ve otellerde çalışmış biri olarak, bahşişi karşılıklı mutluluğun devamı gibi görüyorum. Fakat beni rahatsız eden en büyük şey, garsonun bahşiş için kutu veya benzeri şeyler getirmesidir. Ben bu olaydan aşırı rahatsızlık duyarım. Bu tip dayatma sağlayan yerlere, ikinci kez gittiğim pek görülmez. Sen hizmetini yaparsın, takdir bana kalır. Bahşiş ne kadar müşteriye olan ilginin artmasını sağlıyorsa da, ayrımcılığa o kadar teşvik ediyor.

Kunegond dedi ki...

Gençken uzun süre bahşişler ile yaşamış biri olarak bahşiş hakedene verilir derim. Bazı ülkelerde servis standardı olduğundan her seferinde yüzde on bahşiş bırakmak rayiçtir. Ancak standardın üstünde hizmet alındığında yüzde ondan fazlası bırakılabilir. Türkiye'de ise bir standart olmadığından bahşiş bırakmadan çıktığım çok olmuştur. Hatta öyle durumlar olur ki, servisin kötülüğüne istinaden hesaptan indirim bile talep etmek rayiçtir.

kardelen dedi ki...

Ben bu bahşiş olayının insanların kendi menfatleri daha iyi yerine getirilsin diye çıkarttıklarına inanıyorum. tabi sonrada gelenek haline gelincede vermede gör halini. Bizim buralardada hastenede doğum yapan kadınların yakınları hemşirelere veriyorlar . ne kadar çok bahşiş verirsen seninle okadar iyi ilgileniyorlar gerisini siz düşünün artık. sevgilerimle öykücüm..

beenmaya dedi ki...

sanırım bahşişin önemli olduğu işlerde çalışmış olmamdan dolayı bende çok önem veririm gittiğim yerlerde bırakmaya :))

öykü dedi ki...

Hayalbemol ben de aynı fıkırdeyım..Mesela bugun sacımdan memnundum seve seve bıraktım bıseyler..Ama baska bı sefer memnun degılsem neden sartmıs gıbı bırakmam gerekıyor frekansı yayılıyor anlamıyorum ve ters gelıyor bana da.

öykü dedi ki...

Kunegond aslında bahsısın en dogru seklı memnunıyet karsılıgı olmalı.. memnun degılse ınsan vermemelı dıye dusunuyorum.

öykü dedi ki...

Elıfcım herseyde bı somuru degıl mı.. ınsaanların en zaafı oldugu durumları somurmek oluyor bı anlamda anlattıgın olay

öykü dedi ki...

beenmaya:)

ben de memnun oldukca bırakmayı yeglıyorum.

khaos dedi ki...

Profesyonellere katılıyorum..

Ben ne zaman bie yere gitsem önce bahşiş veririm ve ondan sonraki hizmet gerçekten özel olur..

Bahşiş vermeme şansınızda var mutlaka ancak bahşiş patrona gitmez, emekçilere gider..

Bu nedenle verilesini desteklerim hep..

öykü dedi ki...

emekcılere gıtmesı acısından desteklenmelı bencede..Ama ıyı bı hızmet alma karsılıgında olmalı:)) bu sart.

khaos dedi ki...

Kesinlikle katılıyorum:))

Ancak her müşteri bahşiş vermediği için ilgi hep standarttır.. İyi bir hizmet için önce bahşiş şart:)

Tabi kuadörde bilmiyorum haliyle bu durumu, lakin eski bir club mudavimi olarak, gece çıkanlara kesin öneririm önceden bahşiş vermelerini..

öykü dedi ki...

Evet ayrı bın ılgı alaka ozel bı hızmet beklenıyorsa kesınlıkle bahsıs sart oluyor
Kuaforde de egeer ıyı bı bahsıs bırakmıssan bı dahakı gelısınde uygulanan hızmet cok daha farklı oluyor:))
Yanı aman ben vermem bahsıs dıye kacarsaan sonuıclarına da razı olmalısın.

eldivenlerim dedi ki...

herkesede bahşiş verilmezki;) gereğinden fazla emek varsa orası başka tabikiyle;)

öykü dedi ki...

hakedene.... dımı
eldııvenlerım:))

Biraz dedi ki...

ABD'de %20 en fazla(elbette kisi isterse daha da verir ama normaldeki ust limit budur)

vasat hizmete %10...

kotu hizmete %5 vermek ise zaten epey bir cevap oluyor calisan icin!...

hic vermeme durumu ise ya cok cok cok kotu muamele oldugunda ya da bu ulkenin sartlarindan(kulturunden) yani bahsis verme gerekliliginden bi haber insanlarin yaptigi is oluyor.

Biraz dedi ki...

bu arada bir ek daha yapayim mesela cogu restoranlarda burada bahsis ile geciniyor garsonlar...
maas yok ya da cok cok cuzi bir sey...

öykü dedi ki...

% 20 mı cok cıddı bı rakam bu BIRAZ
ben Amerıka da garson olucam:))) karar verdım.

öykü dedi ki...

Hmm olmadı o zaman vazgectım:))))))))

Biraz dedi ki...

elbette o bakimdan iyi kazaniyorlar.
garsonlar maas almiyor belki ama cuma cumartesi bahsisleri ile haftasonunda 200-250 dolar kazaniyorlar...aylik ise 1500 bu dolara kadar cikiyor ki zaten bu da maas oluyor bahsisten gelen.

öykü dedi ki...

hmm dusunsem mı ki acaba:))))

Ful yaprakları dedi ki...

kuaförde 10 Lira bahşiş mi veriyorlar?
Ben 10 liraya saçımı yıkatıp fönletip üstüne de oje sürdürebilirim,
ya da manikür yaptırabirliim,
ya da üstüne 2 lira daha verip pedikür uyaptırırım,
bence uçmuşlar:)
Tabii kuaför Moss ise az bile olabilir o bahşiş:)

öykü dedi ki...

Eevet Ful ınan böyle konsutular yok oyle moss gıbı bı yerde degıl orta hallı bı yer burası..Ben zaten bahsıs verme konusunda cok özurluyum veremem utanırım:) bı de ne kadar verıcem falan dıye takılırım bunlar bı de oyle 10 verelım falan deyınce:) kaldım.

Zeugma dedi ki...

İşini iyi yapan ve her şeyden önce güleryüzlü bir elemansa ben de veriyorum bahşiş..

Diğer türlü karşıyım :)

öykü dedi ki...

Katılıyorum Zeugmacım:) ıyı hızmet ödullendırılmelı.